ODRŽAVANJE MAŠINICE
Ako je za neke ribiće kraj sezone, onda je čišćenje i
podmazivanje neophodno. Površine koje
treba da nose maziva su obično od stalnog okretanja ili klizanja suhe i, ako
takve dočekaju proljeće, postoji opasnost da oksidiraju. Oksidacija ubrzava
trošenje i samim tim smanjuje upotrebni vijek dijelova, bilo da je riječ o
osovini špule, osovini jabučice na ručki, ili unutrašnjim površinama. S obzirom
da je špula ili kalem, osnovni dio mašinice, odatle i počinjemo sa čišćenjem.
Špula mora biti očišćena i, ako
su najlon ili uprednica stari, treba ih
odmah odmotati, da se ležište može dobro očistiti. Pri tome treba obratiti
pažnju da nema oštećenja na rubovima preko kojih klizi najlon, a ako ima
oštećenja ona se moraju poravnati i ispolirati.
Špule sa kočnicom treba
otvoriti, lamele obrisati i prema uputstvu proizvođača ili podmazati, ili
ostaviti suhe, a mišljenja sam da ne postoji pouzdana kočnica ako nije
podmazana na samim lamelama. Kada smo provjerili rad, kočnica se obavezno mora
otpustiti, da lamele ne bi stegli previše. U protivnom se smanjuje njihova osjetljivost,
odnosno one gube elastičnost, smanjuje se dužina hoda prilikom podešavanja i
gubi kontinuitet normalnog, ravnomjernog kočenja špule. To se odnosi i na
zadnje kočnice, koje kočenjem osovine špule dozvoljavaju kontinuirano
odmotavanje najlona.
Još jednom moram
naglasiti da ne zaboravite da otpustite špulu! Bilo bi dobro da to učinite posle
svakog pecanja, a posebno ako mašinica treba da prezimi.
Održavanja prebacivača i vodilice najlona
Svejedno da li prebacujemo
najlon rukom ili na potisak ručkom, opruga prebacivača i prebacivač moraju biti
dobro podmazani. To ćemo znati ako nema otpora prilikom zatvaranja. U protivnom,
najlon neće stići do vodilice , već će se zaustaviti na sastavu žičanog hvatača
i nosača vodilice. Ako često namotavamo
najlon, nosač vodilice će se usjeći. Čak i nakon popravke prebacivača najlon će
uvijek upadati u žlijeb koji je stvorio i oštetiti će se.
Znači, sve mora biti tako podešeno
da najlon nesmetano stigne do vodilice. Vodilica mora biti ispravna, bilo da je
nerotirajuća (ako imate stari model treba dati da se napravi rotirajuća), ili
rotirajuća. Ne smije biti zasječena, jer oštećuje najlon. Ne dajte da vas
zavaraju neki "mudri" majstori, koji će isturpijati usječeni dio!
Tako se skida sloj otporan na habanje, a osnovni materijal, koji je obično od
mesinga, veoma je mek. Čak je i volfram-oksid, što je osnovni materijal kod
starih Quickova, podložan usijecanju, a o mesingu i da ne govorimo.
Vodilice treba dobro obrisati i
podmazati mekom masti. Ako je vodilica sa ležajem, ona se ne smije podmazivati
uljem, jer razlaže mast koju voda ispere, a tada dolazi do blokiranja ležaja,
korozije i vodilica prestaje da se vrti, najlon se usijeca i oštećuje je.
Vodite računa o ispravnosti ležajeva
Prebacivač je postavljen na
rotoru, a rotor povezan sa (pinion) zupčanikom koji se oslanja na kućište preko
ležaja, koji je dovde garancija dobrog rotiranja. Ležaj mora biti ispravan, a
to se provjerava prema veličini zazora kada ljuljamo rotor. Kod većine starih
modela imamo samo jedan ležaj na rotoru. Ako pri okretanju jako šušti, to je
znak da se ležaj raspada i takvi se ležajevi moraju obavezno mijenjati, da ne
bi stradali zupčanici.
Kod novih modela moguć je i veći
broj ležajeva, što doprinosi mnogo stabilnijem radu rotora, pogotovo ako se
između njih nalazi i nepovratni, koji služi kao kočnica rotora. Ležaj se ne smije
prati ili čistiti. Najbolje je da mu dodamo samo litijumsku mast.
Nije preporučljivo da otvarate nepovratni
ležaj, jer je to veoma osjetljiv sklop, pa obično takvi „majstori“ odlaze poslije u servise po pomoć. Ne smije se
podmazivati ni uljem ni mašću, već samo tekućom mašću, najbolje uljanom ili
silikonskom.
Svaki valjčić, kojih obično ima
šest, potiskuje se minijaturnim oprugama, koje mogu biti izlivene od plastike u
sklopu ležišta, valjčića, ili trake u obliku slova "V". One imaju
zadatak da spriječe povratno okretanje.
Ako dože do proklizavanja u
nazad, to ne znači da je mašinica završila karijeru, ali nemojte sami otvarati
nepovratni ležaj, već odnesite mašinicu u servis!
Mehanizam pokretanja ili okretanja rotora
Da li je mašinica dobro
podmazana, moramo se zapitati već prilikom kupovine. U današnjoj hiperprodukciji
nitko nema vremena da podmaže zupčanike kada sklapa mašinice u tvornici. To ne
rade čak ni neki renomirani proizvođači. Kada je budete podmazivali nemojte da
natrpate puno kućište mašću. Jer, mast se veoma brzo svuče sa zuba, veže za
obod kućišta i osovinu zupčanika koja je prihvata, ali se ne vraća na dijelove
kojima je potrebno podmazivanje.
Zupčanici su pravilno podmazani
kada mast pokriva rubove zuba. Kada sklopimo "zube" istisnuti višak
masti će biti tu, znači i duže će služiti čemu treba.
Da bismo podmazali rezu kočnice
dovoljna je kap ulja i ona će se lakše pomjerati ili pritiskom opruge, ili
slobodnom plastičnom ili žičanom polugom koja mora biti blago utegnuta oko tijela
osovine zupčanika. Da li je reza omekšala znat će mo ako bešumna kočnica počinje
da zuji ili propušta kočnica zupčanika.
To je signal za zamjenu poluga.
Osovina zupčanika koja nije
prihvaćena u ležaj mora biti zaštićena od ulaska nečistoće, a to se postiže
kapicom na otvoru koji se nalazi na suprotnoj strani od ručice.
Ležište osovine zupčanika u
novije vrijeme se pravi sa ležajevima - kugličnim ili kliznim. Kuglični se
moraju podmazivati mastima za kuglične ležajeve i nikako ih ne treba prati, već
samo dodati mast. Klizni su obično od nepoderive plastike, pa zbog toga osovina
uvijek strada prije otvora ležišta. Savjetovao bih svima da zamjene takozvane
teflonske ležajeve kugličnim, jer se na taj način produžava vijek mašinice bar
za 50 posto.
Ako se stvorio zazor, koji se osjeti
na ručki i koja se u tom slučaju klima, onda je potrebno na vrijeme obraditi i
navući čahuru. Ona će ponovo dovesti zupčanik na normalan pravac. Povećanjem
zazora smanjuje se dodirna površina "zuba", pa i pri najmanjem
opterećenju može doći do proklizavanja i oštećenja vrhova "zuba".
Tada osim zamjene nema drugog rešenja.
Veoma je bitno kakvim mazivima
održavate svoju mašinicu. Nemojte nikako koristiti grafitnu, molibdensku ili
neku sličnu mast, jer su one namenjene za klizne ležajeve, za rad pod visokim
pritiskom. Te masti imaju dodatak grafitnog ili metalnog praha koji troši dijelove
i smanjuje vijek mašinice.
Svaka ozbiljna firma osim
mašinica ima i mast koja se može kupiti u ribolovnim trgovinama. Ako nema tih
maziva, ne preporučujem vam silikonske, litijumske ili biljne masti za
mašinicu, odnosno ležajeve.
Imamo i veći izbor ulja,
ali je najbolje ono koje preporučuje proizvođač mašinica.
Zapamtite!
Vodilica
najlona se podmazuje često. Ako je bez ležaja koristi se ulje, ako ima ležaj
isključivo mast;
Osovina
špule se podmazuje uljem, nikako mašću, jer ona koči okretanje rotora;
Zupčanike
podmazujemo mašću do visine "zuba";
Lamele
kočnice podmazujemo prema uputsvu proizvođača;
Osovinu
jabučice ručke najbolje je podmazati tekućom mašću, a ako je nije moguće odvojiti,
treba špricom ubrizgati ulje u otvor na njenom čelu.
Čuvajmo pribor, jer će samo tako
duže trajati. A ako i želite da ga prodate da biste kupili nešto što vam je
potrebnije, tako neće gubiti puno vrijednog, pa je prihvatljiviji za onoga ko
baš to treba, a vi ćete lakše doći do onoga što želite kupiti.