nedjelja, 23. kolovoza 2015.

ODRŽAVANJE MAŠINICE

ODRŽAVANJE MAŠINICE



   Ako je za neke ribiće  kraj sezone, onda je čišćenje i podmazivanje neophodno.  Površine koje treba da nose maziva su obično od stalnog okretanja ili klizanja suhe i, ako takve dočekaju proljeće, postoji opasnost da oksidiraju. Oksidacija ubrzava trošenje i samim tim smanjuje upotrebni vijek dijelova, bilo da je riječ o osovini špule, osovini jabučice na ručki, ili unutrašnjim površinama. S obzirom da je špula ili kalem, osnovni dio mašinice, odatle i počinjemo sa čišćenjem.
   Špula mora biti očišćena i, ako su najlon ili uprednica  stari, treba ih odmah odmotati, da se ležište može dobro očistiti. Pri tome treba obratiti pažnju da nema oštećenja na rubovima preko kojih klizi najlon, a ako ima oštećenja ona se moraju poravnati i ispolirati.
   Špule sa kočnicom treba otvoriti, lamele obrisati i prema uputstvu proizvođača ili podmazati, ili ostaviti suhe, a mišljenja sam da ne postoji pouzdana kočnica ako nije podmazana na samim lamelama. Kada smo provjerili rad, kočnica se obavezno mora otpustiti, da lamele ne bi stegli previše. U protivnom se smanjuje njihova osjetljivost, odnosno one gube elastičnost, smanjuje se dužina hoda prilikom podešavanja i gubi kontinuitet normalnog, ravnomjernog kočenja špule. To se odnosi i na zadnje kočnice, koje kočenjem osovine špule dozvoljavaju kontinuirano odmotavanje najlona.
   Još jednom moram naglasiti da ne zaboravite da otpustite špulu! Bilo bi dobro da to učinite posle svakog pecanja, a posebno ako mašinica treba da prezimi.

Održavanja prebacivača i vodilice najlona

   Svejedno da li prebacujemo najlon rukom ili na potisak ručkom, opruga prebacivača i prebacivač moraju biti dobro podmazani. To ćemo znati ako nema otpora prilikom zatvaranja. U protivnom, najlon neće stići do vodilice , već će se zaustaviti na sastavu žičanog hvatača i nosača vodilice.  Ako često namotavamo najlon, nosač vodilice će se usjeći. Čak i nakon popravke prebacivača najlon će uvijek upadati u žlijeb koji je stvorio i oštetiti će se.
   Znači, sve mora biti tako podešeno da najlon nesmetano stigne do vodilice. Vodilica mora biti ispravna, bilo da je nerotirajuća (ako imate stari model treba dati da se napravi rotirajuća), ili rotirajuća. Ne smije biti zasječena, jer oštećuje najlon. Ne dajte da vas zavaraju neki "mudri" majstori, koji će isturpijati usječeni dio! Tako se skida sloj otporan na habanje, a osnovni materijal, koji je obično od mesinga, veoma je mek. Čak je i volfram-oksid, što je osnovni materijal kod starih Quickova, podložan usijecanju, a o mesingu i da ne govorimo.
   Vodilice treba dobro obrisati i podmazati mekom masti. Ako je vodilica sa ležajem, ona se ne smije podmazivati uljem, jer razlaže mast koju voda ispere, a tada dolazi do blokiranja ležaja, korozije i vodilica prestaje da se vrti, najlon se usijeca i oštećuje je.

Vodite računa o ispravnosti ležajeva

   Prebacivač je postavljen na rotoru, a rotor povezan sa (pinion) zupčanikom koji se oslanja na kućište preko ležaja, koji je dovde garancija dobrog rotiranja. Ležaj mora biti ispravan, a to se provjerava prema veličini zazora kada ljuljamo rotor. Kod većine starih modela imamo samo jedan ležaj na rotoru. Ako pri okretanju jako šušti, to je znak da se ležaj raspada i takvi se ležajevi moraju obavezno mijenjati, da ne bi stradali zupčanici.
   Kod novih modela moguć je i veći broj ležajeva, što doprinosi mnogo stabilnijem radu rotora, pogotovo ako se između njih nalazi i nepovratni, koji služi kao kočnica rotora. Ležaj se ne smije prati ili čistiti. Najbolje je da mu dodamo samo litijumsku mast.
   Nije preporučljivo da otvarate nepovratni ležaj, jer je to veoma osjetljiv sklop, pa obično takvi „majstori“ odlaze  poslije u servise po pomoć. Ne smije se podmazivati ni uljem ni mašću, već samo tekućom mašću, najbolje uljanom ili silikonskom.
   Svaki valjčić, kojih obično ima šest, potiskuje se minijaturnim oprugama, koje mogu biti izlivene od plastike u sklopu ležišta, valjčića, ili trake u obliku slova "V". One imaju zadatak da spriječe povratno okretanje.
   Ako dože do proklizavanja u nazad, to ne znači da je mašinica završila karijeru, ali nemojte sami otvarati nepovratni ležaj, već odnesite mašinicu u servis!

Mehanizam pokretanja ili okretanja rotora
   Da li je mašinica dobro podmazana, moramo se zapitati već prilikom kupovine. U današnjoj hiperprodukciji nitko nema vremena da podmaže zupčanike kada sklapa mašinice u tvornici. To ne rade čak ni neki renomirani proizvođači. Kada je budete podmazivali nemojte da natrpate puno kućište mašću. Jer, mast se veoma brzo svuče sa zuba, veže za obod kućišta i osovinu zupčanika koja je prihvata, ali se ne vraća na dijelove kojima je potrebno podmazivanje.
   Zupčanici su pravilno podmazani kada mast pokriva rubove zuba. Kada sklopimo "zube" istisnuti višak masti će biti tu, znači i duže će služiti čemu treba.
   Da bismo podmazali rezu kočnice dovoljna je kap ulja i ona će se lakše pomjerati ili pritiskom opruge, ili slobodnom plastičnom ili žičanom polugom koja mora biti blago utegnuta oko tijela osovine zupčanika. Da li je reza omekšala znat će mo ako bešumna kočnica počinje da zuji  ili propušta kočnica zupčanika. To je signal za zamjenu poluga.
   Osovina zupčanika koja nije prihvaćena u ležaj mora biti zaštićena od ulaska nečistoće, a to se postiže kapicom na otvoru koji se nalazi na suprotnoj strani od ručice.
   Ležište osovine zupčanika u novije vrijeme se pravi sa ležajevima - kugličnim ili kliznim. Kuglični se moraju podmazivati mastima za kuglične ležajeve i nikako ih ne treba prati, već samo dodati mast. Klizni su obično od nepoderive plastike, pa zbog toga osovina uvijek strada prije otvora ležišta. Savjetovao bih svima da zamjene takozvane teflonske ležajeve kugličnim, jer se na taj način produžava vijek mašinice bar za 50 posto.
   Ako se stvorio zazor, koji se osjeti na ručki i koja se u tom slučaju klima, onda je potrebno na vrijeme obraditi i navući čahuru. Ona će ponovo dovesti zupčanik na normalan pravac. Povećanjem zazora smanjuje se dodirna površina "zuba", pa i pri najmanjem opterećenju može doći do proklizavanja i oštećenja vrhova "zuba". Tada osim zamjene nema drugog rešenja.
   Veoma je bitno kakvim mazivima održavate svoju mašinicu. Nemojte nikako koristiti grafitnu, molibdensku ili neku sličnu mast, jer su one namenjene za klizne ležajeve, za rad pod visokim pritiskom. Te masti imaju dodatak grafitnog ili metalnog praha koji troši dijelove i smanjuje vijek mašinice.
   Svaka ozbiljna firma osim mašinica ima i mast koja se može kupiti u ribolovnim trgovinama. Ako nema tih maziva, ne preporučujem vam silikonske, litijumske ili biljne masti za mašinicu, odnosno ležajeve.
   Imamo i veći izbor ulja, ali je najbolje ono koje preporučuje proizvođač mašinica.


       
Zapamtite!

Vodilica najlona se podmazuje često. Ako je bez ležaja koristi se ulje, ako ima ležaj isključivo mast;
Osovina špule se podmazuje uljem, nikako mašću, jer ona koči okretanje rotora;
Zupčanike podmazujemo mašću do visine "zuba";
Lamele kočnice podmazujemo prema uputsvu proizvođača;
Osovinu jabučice ručke najbolje je podmazati tekućom mašću, a ako je nije moguće odvojiti, treba špricom ubrizgati ulje u otvor na njenom čelu.


   Čuvajmo pribor, jer će samo tako duže trajati. A ako i želite da ga prodate da biste kupili nešto što vam je potrebnije, tako neće gubiti puno vrijednog, pa je prihvatljiviji za onoga ko baš to treba, a vi ćete lakše doći do onoga što želite kupiti.