PRAVILA ZA SLIKANJE
Kompozicija
1. Ako možete, ponesite
svoju kameru svugdje, nikad ne propustite trenutak.
2. Nije sve u zoom-u,
probajte se približiti objektu ponekad i nogama. Nije za bezveze rekao Robert
Capa: "If your picture aren't good enough, you're not close enough"
3. Probajte malo
snimati sa drukčijim rakursima – čučnite ili podignite fotoaparat iznad ramena.
4. Izbjegavajte
neželjene pozadine, pogotovo svjetleće reklame koje izviru iz glave.
5. Ne treba uvijek
snimati sve u standardnoj veličini: isprobajte Macro mode
6. Ako vam se kadar ne
sviđa, promijenite ga jer sigurno ne želite valjda fotografiju s kojom niste
zadovoljni.
7. Naučite da ljudi
imaju vrat na fotografijama.
8. Naučite pravila
kompozicije.
9. Zatim ih prekršite.
10. Nemojte se slikati u
ogledalima sa upaljenim blicom, te fotografije baš nemaju smisla.
Ekspozicija
1. Naučite što je
ekspozicija i blenda.
2. Prije okidanja
smirite disanje.
3. Ako koristite duge
ekspozicije, naslonite laktove na neki stol ili naslonite se na zid. Pritom
probajte biti što mirniji.
4. Ako niste sigurni da
li ste dobru ekspoziciju fotografije napravili, snimite još podeksponiranu i
preeksponiranu. Lako ćete kasnije u kompjuteru izabrati onu najbolje
osvijetljenu.
5. Dubinska oštrina –
da li želite da je područje oko objekta bude prepoznatljivo, tj. oštro.
Svjetlo
1. Iskoristite dnevno
svjetlo.
2. Isprobajte fill
flash opciju.
3. Kad snimate osobu
vani, postavite je u sjenu, a sunce u pozadinu.
4. Probajte slikati
rano jutro i kasno popodne, vidjet ćete razliku od jakog podnevnog sunca.
5. Ponekad pogledajte
sjene koje padaju na lice.
6. Komad stiropora može
odlično poslužiti kao reflektirajuća ploha.
7. Svaki izvor svjetla
vam može poslužiti za snimanje.
Kamera
1. Imajte uvijek
rezervne baterije.
2. Uzmite više filma
nego što mislite da ti je potrebno.
3. Ako filmove ne
koristite, pohranite ih u frižider.
4. Kupite dodatnu
memorijsku karticu, šteta da se dobre fotografije ne mogu razviti zbog slabe
rezolucije.
5. Izbjegavajte
automatske postavke white balance-a.
6. Izbjegavajte
pretjerano korištenje digitalnog zoom-a.
7. Isto vrijedi za
specijalne efekte (B&W, Sepia) u kameri, sve te efekte lako napravite u
Photoshop ili bilo kojem drugom grafičkom programu.
Autofokus
Ponekad
ste htjeli snimiti pokretni objekt, izoštrili ste i okinuli. Kasnije, pri
pregledavanju fotografija uvidjeli ste da pokretni objekt nije oštar. To je
vjerojatno zato jer ste koristili opciju 'One shot'. Ta je opcija bolja za
statične predmete ili objekte, dok su opcije 'Al servo' i 'Continuous Servo'
podešene za pokretne objekte, tj. stalno izoštravaju dok vi ne pritisnete
okidač do kraja.
Također,
kod takvih snimanja izaberite jednu točku izoštravanja, jer fotoaparat ipak ne
zna što vi želite postići.
Balans
bijele boje
Kao
i kod automatskih postavki ekspozicije i blende, automatska postavka bijele
boje odradit će solidan posao. No, postoje situacije gdje se prilikom snimanja
mijenja temperatura boje zbog različite rasvjete. Može se dogoditi da okinete
dva puta uzastopno, i dobijete fotografije različitih dominacija boja,
primjerice jedna plavkasta, a druga ljubičasta. To se događa jer prilikom
svakog okidanja fotoaparat iznova izračunava temperaturu boje.
Ovaj
problem možete izbjeći tako da ručno podesite predpodešene programe temperature
boja (snimanje po suncu, sa oblacima, u zatvorenom prostoru, pod svjetlom
žarulje ili neonskim svjetlom) ili, kao što imaju neki fotoaparati, izbornik sa
detaljnijim podešavanjima – skalu kelvinaže.
Digitalni
vs optički zoom
Kod
kupovine fotoaparata ili videokamere, želite da vaš novi fotoaparat ima što
veći zoom. No, zbunjuju vas karakteristike poput digitalnog i optičkog zooma.
Iza velikih brojeva i tehničkih naziva, skrivaju se jednostavna rješenja. Da
napomenem, optički i digitalni zoom rade u konačnici istu stvar, a to je da vam
povećaju tj. približe objekt koji želite fotografirati/snimiti.
Flash
Prilikom
fotografiranja u zatvorenom prostoru većina iskusnih fotografa izbjegava
korištenje direktnog flasha jer dolazi do 'obožavanog' svjetlucavog čela i
blijedog lica (pogotovo kad su lica jako napudrana). Umjesto da flash usmjerite
direktno na objekt, iskoristite zidove i strop prostorije u kojoj snimate:
pustite da se svjetlo od njih odbije i tek tada dođe do vašeg objekta.
Indirektan flash: snop svjetla usmjeren je prema bijelom stropu.
U
nekim situacijama odbijanje svjetla od zidova nije moguće : npr. kad je strop
previsoko, kad su zidovi ili strop crni ili obojani u neku drugu tamnu boju. U
tim slučajevima morat ćete se snaći na druge načine.
U prostoriji u kojoj je snimljena ova fotografija, strop je crne boje. Flash se od takve površine ne može odbiti pa je upotrijebljen običan bijeli papir formata A4 koji je glumio odbijajuću plohu.
Crveno obojana prostorija zahtjeva puno jači bljesak od onog koji biste dobili odbljeskom od stropa, a time biste ionako osvijetlili samo gornji dio slike. Takva fotografija ne bi bila tehnički ispravna. Osim toga, kasnijom obradom biste morali rješavati dominaciju crvene boje na fotografiji.
U
ovakvoj situaciji ipak je najbolji je direktan flash, jer crvena boja u ovom
slučaju zahtijeva puno jači bljesak.
Kod optičkog zooma, leća je ta koja projicira sliku na fotoaparat, te dobivate "realnu" fotografiju. Dok kod digitalnog zooma kompjuter povećava dio slike i stvara novu – znači softverski izmisli nepostojeće piksele na mjestima gdje mu fali na fotografiji. Većinom takve fotografije ispadaju neoštre i slabije kvalitete od fotografija snimljenih sa optičkim zoomom.
Sve
današnje kamere imaju digitalne zoomove, neke sa brojkama poput 100, 200 pa čak
i 300. To ne znači da ne valja, više su te karakteristike tj. velike brojke
radi reklame. Ovisi o vam da li želite upotrebljavati digitalni zoom, on do
neke mjere funkcionira. Ako se previše upotrijebi, rezultati su vam nikakvi i u
konačnici nemate upotrebljivu fotografiju ili videosnimak. Svaka takva
povećavanja fotografije možete kasnije napraviti u grafičkim programima gdje
ćete sigurno dobiti bolje rezultate.
Manualni
rad
Kad
ste već odlučili eksperimentirati u fotografiji, zanat ćete najbolje naučiti
kroz manualne postavke vašeg fotoaparata.
Na
početku bavljenja fotografijom snimajte s automatskim postavkama, tj.
prepustite aparatu da sam odredi duljinu ekspozicije i otvor blende. No,
nemojte ga stalno držati na automatskim postavkama i oslanjati se na to da
fotoaparat sve sam riješi. - s vremenom pokušajte sami određivati i mijenjati
ekspoziciju ili otvor blende jer ćete tako najbolje naučiti kako vaš fotoaparat
funkcionira u različitim svjetlosnim uvjetima.
Ne
stavljajte objekt u centar
Centralna
(centrirana) fotografija je posebna priča kojoj ćemo se naknadno posebno
posvetiti. Centrirane fotografije mogu biti odlične, no ne znači uvijek da su
dobre. Umjesto da uporno centrirate objekt i stalno ga stavljate u sredinu
fotografije – smjestite ga radije sa strane.
Ako
pomaknete objekt snimanja u jednu stranu, a iza se nalazi zamućena pozadina,
slika će dobiti puno zanimljiviji ugođaj. Poželjno je da se iza objekta nalazi
pozadina tematski vezana uz 'priču'... primjerice, ako snimate na plaži, iza
neka se nalazi pijesak ili more... ukoliko snimate u planinama, iza neka se
nalazi šuma, lijep pogled, vodopad i slično... Ako snimate djecu, iza njih
pronađite igračke, drugu djeca koja se igraju, božićno drvce ako fotografirate
dijete kako otvara poklon. Takvim pristupom dajete fotografiji veću čar i
upotpunjavate priču koju ste započeli.
Preosvjetliti
(over-exposure)
Situacija:
snimate nekoga na otvorenom, a vani je jako podnevno sunce koje stvara jake
sjene ispod očiju. Kod ovakvih situacija ne pomaže puno niti opcija fill (in)
flash, jer položaj svjetla (sunca) jednostavno kvari fotografiju. Osim toga,
teško je gledati u model, osobu koju fotografirate.
Rješenje:
ako imate neko mjesto za snimanje koje se nalazi u sjeni, iskoristite ga!!
Nemojte mjeriti svjetlo (duljinu ekspozicije i otvor blende) na suncu, nego na
licu modela.
Pozadina
će možda biti 'spaljena', tj. preosvjetljena, ali lice osobe će biti pravilno
osvijetljeno i vaš cilj fotografije bit će postignut.
Ako
nemate opcija, probajte barem smjestiti model tako da ga sunce osvjetljava sa
strane, da ne bi dobili sjene koje će pokvariti fotografiju. Ovako će cijelo
lice biti koliko toliko ravnomjerno osvjetljeno.
Prirodna
svjetlost
Prilikom
snimanja portreta, bilo vama poznatih lica za 'kućni' album, ili nešto
ozbiljnije, nije vam potrebna silna studijska oprema... kišobrani, reflektori i
slično..
Dovoljan
će vam biti jedan prozor, što veći to bolji (opet ovisi o efektu kojeg želite
dobiti) i po mogućnosti zastor. Prirodna svjetlost dat će vam prirodniji izgled
od bilo kakvog reflektora.
Poslijepodnevne
zagasite zrake sunca napravit će odličan posao u osvjetljavanju lica vašeg
modela, a u istu svrhu poslužit će slabije jutarnje sunce. Zastori na prozorima
mogu poslužiti za određivanje količine svjetla koju želite za smanjivanje,
odnosno povećanje kontrasta.
Pripazite
samo da se model ne nalazi između vas i prozora, jer u protivnom od portreta
neće biti ništa; sunce odostraga će zatamniti lice i tijelo osobe koju
fotografirate.
Refleksija
u objektivu
Refleksija
je odbijanje svjetlosti od neke ravne površine, a u našem slučaju leće
objektiva. Zrake svjetlosti odbijaju se od reflektirajućih ploha i upadaju u
objektiv pod raznim kutovima, najčešće sa strane, te se zbog refleksije
stvaraju neželjeni efekti na fotografiji. Kada gledate kroz tražilo, a izvor
svjetlosti (sunce, žarulja) se nalazi ispred vas, primijetit ćete pomalo
zelenkasti štih preko cijele slike. Ukoliko ne pomaknete fotoaparat, isti efekt
ostat će i na fotografiji.
Sjenila
na objektivu uglavnom rješavaju problem refleksije, no ipak ga ne mogu uvijek u
potpunosti ukloniti. Ponekad se kod snimanja dogodi da vam refleksija napravi
malu štetu, no potpuno uništi ugođaj fotografije. Da se to ne bi pretjerano i
često događalo, rukom ili nekakvim drugim pomagalom zaklonite objektiv tako da
stvorite sjenu iznad njega. Pomaže također i ako se malo zarotirate ili
pomaknete kadar. Kada u tražilu ne bude bilo odbljeska, neće ga biti ni na
fotografiji.
Malim pomakom fotoaparata, refleksija je uklonjena. Ako vam ne odgovara da pomičete fotoaparat radi kadra, upotrijebite bilježnicu, ruku ili nešto slično što bi napravilo sjenu na objektivu.
Slikajte
i brišite
Velika
prednost digitalne fotografije je u količini fotografija koje možemo snimiti.
Zato, ne ustručavajte se i ne štedite. Slikajte radije 10 fotki pa ih kasnije
obrišite. Uzmite si malo vremena, nemojte žuriti, i dajte si truda da uhvatite
pravi trenutak.
Kod
snimanja ljudi najčešće netko zažmiri ili napravi neku grimasu, skrene pogled i
slično. Pri snimanju na otvorenom vam često netko ili nešto uleti u kadar i
prekasno shvatite što se dogodilo. Zato snimajte, pa svako malo pregledajte
posljednje fotografije i izbrišite loše (ako baš štedite memoriju), ilSnimajte
velikim formatima
Iako
sam se tijekom fotografskih druženja naslušao savjeta poput onih da sve treba
slikati u RAW formatu, ipak mislim da nije potrebno sve fotografije imati u
velikim formatima. Ipak, ukoliko kupujete memorijsku karticu za vaš fotoaparat,
nema smisla kupiti neku s malo memorije, od 16, 32 ili 64 MB i slikati u maloj
rezoluciji. Formati poput 1600x1200 ili 640x480 često daju fotografije loše
kvalitete, čak i u najmanjem formatu, 9x13.
Jedna
fotografija u RAW formatu može biti velika od 10-40 MB, pa ako idete primjerice
na tulum ili neki sličan događaj, više će vam koristiti manja rezolucija i više
fotografija.
Naravno,
snimanje u RAW formatu ima svoje (bitne) prednosti; možete naknadno, bez
gubitka kvalitete podesiti balans bijele boje, zasićenost boje i gomilu drugih
stvari.
Ako
se na kraju ipak odlučite za RAW, pobrinite se da imate dovoljno memorije sa
sobom.
i
u najboljem slučaju kada ih prebacite na računalo, ostavite samo najbolje a
ostale obrišite. Nema smisla zadržavati neuspjele – ako od desetak fotografija
dobijete 4 dobre, napravili ste odličan posao!